دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیک به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی همانند کامپیوتر ، موبایل ، کنسول بازی و … منتشر شده و در بسترهای الکترونیکی متنوع اینترنت همانند وب‌سایت ، پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی عملیاتی می‌شوند.

 

در سال ۱۳۹۸ حجم زیادی از بودجه شرکت‌ها برای تبلیغات صرف دیجیتال مارکتینگ خواهد شد، علت هم کاملا مشخص است:

اول اینکه میزان هزینه به ازای نمایش در فضای دیجیتال بسیار کمتر از فضای آفلاین مانند تبلیغات محیطی و چاپی و تلویزیونی است.

دوم اینکه هر نوع فعالیت در فضای دیجیتال قابل اندازه‌گیری به وسیله شاخص‌های متفاوت یا اصطلاحا KPIs است.

شما می توانید در مورد بررسی روند نفوذ اینترنت و ترند دیجیتال مارکتینگ در ایران مطالبی را در اینجا بخوانید 

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

نمی‌توان تاریخ دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل از تاریخ تکنولوژی کامپیوتر تفکیک کرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات و تحولات مؤثر بر دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. البته مهم‌ترین اتفاق و نقطه شروع جدی تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ مربوط به دهه ۱۹۹۰ می‌شود که اولین موتورهای جستجوی وب که قابلیت ایند سایت‌های FTP را داشتند، به وجود آمدند.

 

دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و بسیاری در ابتدا با ثبت ایمیل آدرس خود در سرویس‌های مختلف علاقه‌مندی خود را به دریافت خبرنامه‌ها اعلام کردند.

 

فراگیر شدن دیجیتال مارکتینگ

اولین کمپین تبلیغات کلیکی (بنرهای قابل کلیک) در سال ۱۹۹۴ و برای AT&T اجرا شد. نکته جالب در این کمپین دیجیتال مارکتینگ این بود که ۴۴ درصد افرادی که بنر را مشاهده کردند روی آن کلیک کردند. پس از سال ۲۰۰۰ با رواج بیشتر اینترنت و قدرت گرفتن موتور جستجوی گوگل و انقلاب تلفن‌های همراه هوشمند، تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بیشتر مورد توجه واقع شد و امروز به یک ضرورت در موفقیت کسب‌وکارها تبدیل شده است.

در حال حاضر اکثر شرکت‌ها در برنامه‌های بازاریابی خود پلن جداگانه‌ای را برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود در نظر می‌گیرند. در ایران نیز این روند با توجه به وضعیت اقتصادی رخ داده شدت بیشتری گرفته است. این درحالی است که بودجه اختصاص یافته برای تبلیغات آفلاین و تبلیغات محیطی به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.

 

در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ در ایران به عنوان یک ترند رو به رشد در حال گسترش است به نحوی که علاوه بر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها، آژانس‌های تبلیغاتی که تا پیش‌از این به رسانه‌داری و تبلیغات در رسانه‌های عمومی مانند رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کردند در حال ورود به این حوزه تخصصی هستند.

 

مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله با مفاهیم اصلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم شد و سپس در ادامه با استفاده از یک اینفوگرافیک دیجیتال مارکتینگ به معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از ابتدا تا انتها می‌پردازیم و با آمار مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

فراموش نکنید که برخلاف حوزه تبلیغات آفلاین که ایده و خلاقیت در کانسپت و اجرای گرافیکی و هنری مهمترین عامل موفقیت برای یک کمپین تبلیغاتی محسوب می‌شود در حوزه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال همانطور که از نامش هم مشخص است داشتن داشتن تخصصی در زمینه اتمسفر دیجیتال و ارتباط برقرار کردن آن با تبلیغات و بازاریابی عامل حیاتی و موفقیت است؛ چیزی که به آن کمتر توجه می‌شود و گاهی فضای دیجیتال با بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی اشتباه گرفته می‌شود.

 

کانون تبلیغات آوا


برندسازی تجاری دیجیتال ,مارکتینگ ,تبلیغات ,بازاریابی ,می‌شود ,حوزه ,دیجیتال مارکتینگ ,فضای دیجیتال ,مفاهیم اصلی ,حوزه دیجیتال ,آشنا خواهیم ,حوزه دیجیتال مار? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین سایت تفریحی فارسی نیازمندی های بازارچه96 - bazarche96.com شیراز مووی | دانلود رایگان فیلم گل دختر عرفان سئو ؛ بهینه سازی و طراحی سایت دانستنیها آسیا چت | چت روم فارسی